Van Dambulla naar Kandu, de bergen in - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Van Dambulla naar Kandu, de bergen in - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Van Dambulla naar Kandu, de bergen in

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

22 Juli 2018 | Sri Lanka, Kandy

23 juli 2018:

We doen het vandaag lekker rustig aan. Slapen een beetje uit en gaan dan naar de bakker om broodjes te halen. We ontbijten en pakken dan de laatste spullen in de rugzakken. Dan de rugzakken in de tuk tuk en dan gaan we. Het is maar 72 km naar Kandy. Toch zegt onze Tom Tom ruim 2 uur rijden vanwege de bergen die we inrijden. En inderdaad, soms komen we maar net boven….. Het uitzicht wordt wel steeds mooier. Naarmate we verder de bergen ingaan, worden de bergen steeds hoger. En hoe dichter bij Kandy, hoe drukker het wordt. Met nog 20 km te gaan, drinken we wat. Net voor Kandy komen we in een gebied waar ze veel kruiden kweken. Het is mogelijk om een kruiden/specerijentuin te bezoeken. Dat doen we niet en we rijden het gekkenhuis binnen wat ze Kandy noemen. Zo hebben we het nog niet eerder gezien. Zelf Negombo was niet zo druk. Toch rijden we in 1 x naar ons hostel. We zitten midden in een hele drukke straat op 15 min lopen van het centrum. We installeren ons en rusten wat en gaan dan een restaurant zoeken om te eten. Dan vinden we een klein stukje verder in de straat. Het ziet er gelikt uit. Maar als we gegeten hebben, moeten we toch concluderen dat het restaurant er beter uitzag dan dat het eten smaakte. Jammer, maar helaas. We lopen naar Central Market. Daar beginnen we in de veilige hoek, groente en fruit. Dan volgen de kruiden en specerijen, huishoudelijke artikelen en de slagersafdeling. Daar kun je alles kopen van het beest. Van kippenpoten tot koeienhersenen. Noem het maar op….het hangt/ligt er allemaal. De visafdeling is er maar klein, dus daar zijn we zo doorheen. Terwijl we er rond lopen vragen we ons af wat er nu meer gebeurt. Dat wij naar de Sri Lankees kijken of dat zij naar Senna en Chantal kijken. Maar het blijft gelukkig bij kijken. Boven zijn er nog wat souvenirwinkeltjes. Daar kijken we wat rond, maar kopen er niets. Dan lopen we naar het station. Eens kijken of we kaartjes kunnen regelen voor de treinreis naar Nuwara Eliya. Dat gaan we overmorgen doen. Dit zou een van de mooiste treinreizen ter wereld moeten zijn. We vragen het na en het blijkt dat alle touroperators de kaartjes al hebben gereserveerd. We kunnen dus alleen op de dag zelf kaartjes kopen. We moeten er dus op tijd zijn. Omdat het druk is doet de trein er ook veel langer over dan normaal. Normaal zou de reis 4 uur duren, maar nu moeten we rekenen op 6 uur. We lopen langs het busstation naar het hostel. Nog nooit zo’n drukke bedoeling en chaos op een busstation gezien. Als we dat gepasseerd zijn, lopen we via een tussendoorpaadje terug naar het hostel. Je zou er s avonds niet willen lopen, maar nu gaat het prima. We doen eerst wat spelletjes en dan trekken we de lange broeken aan. We gaan de ceremonie bezoeken in de Temple of the Tooth. Dit is DE bezienswaardigheid van Kandy. De tempel is ooit midden in het koninklijk paleis gebouwd. Toen de Nederlanders de stad bezetten werden tempel en paleis geplunderd. In de loop der tijd werd alles weer gerestaureerd tot er in 1998 een bomaanslag gepleegd werd. Ondertussen is ook de schade weer gerestaureerd. In deze tempel (Sri Dalada Maligawa) bevind zich het belangrijkste boeddhistische reliek: de tand van Boeddha. We lopen door de securitypoortjes bij de ingang van de tempel. Er is een ingang voor mannen en vrouwen. Sjaak krijgt daar nog even les in het goed omknopen van een sjaal. We lopen richting de tempel en gaan eerst kaartjes kopen. Dan lopen we eerst langs de 8 hoekige bibliotheek. Daar liggen nog oude boeken. Dan mogen we, nadat we onze schoenen hebben achtergelaten, de tempel binnen. We komen in de hal en daar zien we allerlei boeddha’s staan. De stroom mensen gaat naar de eerste verdieping, dus volgen we ze maar…. Daar blijkt het al aardig vol te zitten met mensen. We gaan erbij zitten en wachten op wat komen gaat. Het is nu 18 uur en de ceremonie gaat om 18.30 uur beginnen. Tegen 18.15 uur beginnen beneden mannen in ceremoniele, traditionele kleding op trommels te slaan en op een fluit te blazen. Bij ons boven gaan de mensen in een rij staan en wordt het dringen om bij de Tooth Relic Chamber te komen. Offers worden achtergelaten door gelovigen. Dan rond 18.30 uur gaat de deur open zodat de gouden kist zichtbaar wordt waarin de tand ligt. Het verhaal gaat dat de tand in 7 kisten ligt in de vorm van een stoepa die allemaal in elkaar passen. We proberen een foto ervan te maken en gaan dan terug naar beneden. Daar bekijken we de bibliotheek, het Boeddhamuseum en het Raja Tuskermuseum. Op het gemakje sukkelen we verder, maken foto’s en lopen naar buiten. Als we de tempel uit lopen, regelen we 2 tuk tuks en vragen ons naar Slightly Chilled loungebar te brengen. Een restaurant van een Brit, waar het eten lekker zou zijn. We rijden ernaar toe en er is gelukkig nog 1 tafel vrij. Helaas niet meer op het terras, maar zodra er plaats is krijgen we een seintje. We bestellen allemaal een sissling plate met wat te drinken. Dat blijkt net zo lekker te zijn als we ons herinneren van Vietnam. Net voor we het toetje willen bestellen is er buiten plaats. We verkassen en dan merken we dat het hier toch harder afkoelt dan wat we gewend zijn. Welkom in de bergen. Na het toetje weer met de tuk tuk naar het hostel. Douchen en dan lekker slapen

Welterusten!!

• 28 Juli 2018 - 09:05

Willian:

Nu wordt het leuk, dit klinkt bekend in de oren ☺️