Dwalen door Napels - Reisverslag uit Napels, Italië van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Dwalen door Napels - Reisverslag uit Napels, Italië van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Dwalen door Napels

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

01 November 2021 | Italië, Napels

De bakkerijen gaan pas om 8 uur open dus we mogen uitslapen. Toch blijkt iedereen voor 8 uur wakker te zijn. We hebben vannacht een competitie gehouden wie het hardste kan snurken. De discussie loopt nog, als we eruit zijn horen jullie het. Sjaak en Sjaan gaan rond 8 uur op zoek naar een bakkertje. Na enige tijd komen ze terug met een brood en beleg. We ontbijten en rond half 10 vertrekken we om Napels te verkennen. Als eerste zien we een muurschildering van Maradonna. Hij wordt hier nog steeds vereerd. We beginnen op de Via Tribunali, de mooiste straat van Napels. Daar staat een buste van Fulcinella. Als je zijn neus aanraakt brengt het geluk. Onderweg zien we de nodige kerken, de een nog mooier dan de andere. De Gesu Nuovo sprong er echt uit,deze was prachtig. Tijd om wat te drinken en dan weer verder. Dan zien we Galleria Umberto, een prachtige glazen koepel en onder de koepel mooi mozaïek. We lopen langs Castel Nuovo (gesloten), teamrollen san Carlo naar Piazza del Plebiscito. We maken nog even een sanitaire stop bij een openbaar toilet. Nooit om details vragen, maar het was erger dan in een vliegtuig. Piazzo del Plebiscito is het grootste plein van Napels. Op het plein staat het oude koninklijke paleis en de San Francisco di Paolikerk. De kerk is indrukwekkend vanwege zijn omvang. Lijkt ol het Pantheon in Rome, maar dan met meer zuilen. We lopen naar het oude koninklijk paleis. Ook een groot gebouw. We kopen kaartjes en mogen dan 30 kamers bekijken. Het trappenhuis en het theater zijn het mooist. We lopen nog een rond door de tuin, die is niet echt spectaculair. Wel hebben we een mooi uitzicht op de Vesuvius en de haven van Napels. De magen gaan knagen, dus op zoek naar een restaurantje. Die vinden we een stukje uit het toeristische centrum. Daar bestellen we spaghetti en een plankje met allemaal voorgerechtjes. Als we klaar zijn met eten lopen we naar de Funicular. Een speciaal treintje wat in korte tijd heel veel hoogteverschil overbrugt. We kopen kaartjes en mogen meteen in het treintje stappen. Na 3 stops hebben we het eindpunt bereikt en lopen we nog 10 minuten naar Castel Sant'Elmo. Daar heb je een mooi uitzicht over Napels. Helaas hebben we last van laag hangende bewolking en dus geen uitzicht. We gaan weer naar beneden met een andere Funicular. Daar zijn we na 2 stops alweer beneden. Het is nog vroeg dus we besluiten nog even naar de Duomo (Kathedraal van Napels) te lopen. Na 20 minuten stappen zijn we er al. Het is een prachtige kathedraal met een mooi kleine crypte. We kijken op het gemakje rond en lopen dan naar buiten. Het is gestopt met zachtjes regenen en de marmeren trap.us spekglad. Sjaak glijdt uit en maakt een behoorlijke smakker. Gelukkig hebben we de traditionele valpartij gehad en us het meegevallen. Het kan altijd erger, stel he breekt wat.... dan terug naar ons appartement. Onderweg koopt Tim een pizzamagneet en kopen we meteen wat te drinken voor vanavond. Vanwege het slechte weer gaan we eten bij de overbuurman. We reserveren om 19 uur. Ondertussen werken we vast de verslagen bij. Om 19 uur lopen we bij de overbuurman binnen. We vragen hem verschillende lokale voorgerechten op tafel te zetten. Allerlei heerlijke gerechten zet hij op tafel. Ook het hoofdgerecht was lekker. Tim, Sjaak en Ina hebben een lokale specialiteit met pasta en Sjaan en Karin hebben pasta met vis. Allemaal heel lekker!! Rond 21 uur zijn we weer thuis en regelen een taxi voor morgen. Nog even verslagen bijwerken en dan de tassen inpakken. Morgen naar de Vesuvius en Pompei.