Nederlands fort en surfen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Nederlands fort en surfen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Nederlands fort en surfen

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

01 Augustus 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

1 augustus 2018:

We willen rond half 9 ontbijten, dus de wekker om 8 uur. Vandaag staat het Nederlandse fort van Galle op het programma. Het is een goed bewaard fort. Het heeft zelfs de tsunami goed doorstaan. Onderschat de bouwkunsten uit de 17 en 18e eeuw dus niet. Er zit een bakker aan de overkant van de weg, dus daar willen we broodjes halen. Deze blijkt niet zoveel lekkers te hebben, dus we proberen de supermarkt ernaast. Die heeft helemaal niets, dus gaan we met een tuk tuk naar een hele grote supermarkt. Die blijkt pas om 9 uur open te gaan. Dan weer terug richting hotel, gelukkig zitten daar nog meer bakkers. Daar nemen we op goed geluk wat mee. De jeugd heeft ondertussen het water gekookt, dus is er zo koffie en thee. De broodjes vallen tegen en zijn behoorlijk pittig. Dus besluiten we in het fort maar koffie met wat lekkers te doen, dan redden we het ook wel tot de lunch. Dan met de tuk tuks naar het fort, een ritje van 3 km, dus daar zijn we zo. Onderweg nog even een tussenstop bij een wasserette. Daar laten we precies wassen wat we de laatste 2 dagen nog nodig hebben. We parkeren de tuk tuks in het fort en gaan op pad. In het fort zijn nog Nederlandse invloeden te zien. We lopen eerst langs de buitenkant, aan de onderkant van de vestingsmuren. Als eerste zien we de Nederlands Hervormde Kerk. Deze is in 1755 gebouwd. Het is een lief kerkje. Op de begraafplaats ernaast vinden we graven van Nederlanders. Er tegenover staat de Klokkentoren. Dan zien we een andere toegangspoort tot het fort. Boven de poort hangt nog een VOC inscriptie. We komen op een plein waar de rechtbanken zitting houden. Het is er ongelooflijk druk. Er staat zelf een autobus voor gevangenen. Spannende dag voor hen. Dan komen we het Dutch hospital tegen, ondertussen omgevormd tot eet en winkel gebeuren. Dan koffietijd. We drinken wat met een gebakje erbij. Verderop kunnen we op de vestingsmuren lopen. Op de verschillende bastions is er mooi uitzicht op de oceaan en het fort. Twee van de bastions hebben een Nederlandse oorsprong, Akersloor bastion en Point Utrecht. Bij Point Utrecht staat de vuurtoren. We lopen zo ver mogelijk rond. Het is bloedheet en zelfs de wind geeft geen verkoeling. Bedeneden kopen we snel wat te drinken. Dan alle straatjes van het fort nog bekijken. Het meeste is ondertussen al opgeknapt en ziet er dus prima uit. Het stikt er van de winkeltjes en restaurantjes. We kopen nog wat souvenirs en bekijken ook het oude Clan House en de All Saints Church. Deze gebouwen dateren uit de Engelse tijd van het fort. Kort na de middag hebben we het wel gehad, eerste wat eten, en dan via de wasserette naar ons appartement. Tijd om te surfen. Wimar en Roan gaan de boarden regelen en Senna en Chantal kijken eerst een uurtje toe vanaf het balkon. Dan gaan ook zij proberen. Nou, ondanks alle golven valt het niet tegen. Het lukt ze alle vier om af en toe te blijven staan en op de golven naar het strand te komen. Tegen vijven douchen en dan een spelletje doen. Zijn we net bezig, valt de stroom uit. Nu was er de hele dag al geen stroom omdat ze ergens in de straat daarmee bezig waren. Maar nu is het alleen in de kamer van de jeugd. In de kamer van Sjaak en Ina is gewoon stroom. De elektricien komt eraan te pas, en deze lost het op. We krijgen ter compensatie een drankje van de eigenaar. Iets na zevenen gaan we naar het fort om te eten. We hebben gereserveerd bij de Pasta Factory. Komen we daar aan, zit de hele tent afgeladen vol. Geen plaats meer voor ons. We zoeken wat anders. We vinden een bistro en daar eten we dan maar. Achteraf geen verkeerde keuze. Het was weer lekker. Dan weer op huis aan, onderweg nog even een tussenstop bij een benzinepomp. Nog een spelletje en dan naar bed. Morgen voor de laatste keer verkassen

Welterusten!!

• 02 Augustus 2018 - 10:50

Karin:

Wat een leesvoer weer.
    Ik wensen jullie nog veel plezier de laatste dagen en alvast een hele goede terugreis!
    Qua temperatuur komt het wel goed, dat zal geen schok geven! Het is hier nog steeds lekker warm!
    Groetjes Karin en Sjaan.