Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Kiev

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

11 November 2017 | Oekraïne, Kiev

Zaterdag 11 november:

Tussen 7 en half 8 lopen de wekkers af in alle kamers. Het ontbijt wordt om 8 uur bezorgd. Dat eten we met z'n allen op in de kamer van de Lindenbergjes. Daar beginnen we aan het verslag van gisteren. Rond 9 uur willen we vertrekken, dus helaas nog geen verslag. We lopen naar het Independance Square. Daar nemen we de metro. We nemen de rode lijn naar station Arsenelna. Dit station is het diepst gelegen metrostation van de wereld. Het duurt 7 min om met de roltrappennaar boven/beneden gaan. Al lopend komen we langs het Memorial of eternal glory. Daar is duidelijk wat aan de hand. Overal militairen uit verschillende landen. Bij navraag blijkt dat het om een herdenking gaat van alle gevallenen van WO I en II. Dan lopend verder naar Pecherk Lavra. Dit is middelpunt van christelijke orthodoxen. Het is een klooster met indrukwekkende gebouwen en kerken. De kerken waren voorien van mooi glimmende gouden koepels. Prachtig in de stralende zon! In de Assumption Cathedral was een mis aan de gang. Veel moeders met kleine kinderen stonden in de rij voor het heilige water. We lopen wat rond en bekijken de kathedraal. Deze is werkelijk prachtig! Er tegenover staat de kloktoren, maar die was gesloten. Nu tijd om op zoek te gaan naar de grotten. We volgen de bordjes en komen langs nog meer prachtige gebouwen. Het complex ligt prachtig in een soort park. Jammer was wel dat ze wc's hadden met mikbakken. Wij mochten gelukkig gebruik maken van het invalidetoilet. We vinden de grotten en de dames moeten een soort horecaschort aan. Verder moet natuurlijk ook het hoofd bedekt zijn en dan kunnen we. In de tunnels is het verlicht met kaarsjes en staan er overal glazen sacrofagen. Die werden veelvuldig gekust door de gelovigen. De route was maar kort en dus zijn we er zo weer uit. Onderweg naar de Far off Caves komt de inwendige mens in opstand....DORST!! De mannen vinden een eatery. We drinken er Nescafe, thee en cola. Ze hebben er ook kleine gebakjes. Die gaan we natuurlijk testen. We kopen alle soorten en proeven ze allemaal. We zijn positief verrast. En ook over de rekening. Het hele gebeuren kostten toch wel € 3.50. We lopen daarna door naar de Far Off Caves. Ook daar kijken lopen we door de tunnels. Deze route is langer, maar ziet eruit als heet eerste stukje tunnel. Door een overdekte corridor naar de uitgang. Op de terugweg lopen we nog even langs het eternal glory monument en zien kranzen liggen uit veel verschillende landen. We zagen oa Zuid Afrika, Canada, Noorwegen, Italie, Duitsland, Belgie, Polen, Rusland en Turkije. Terug naar de metro en zo komen we dan weer op het Independance Square uit. We lopen het Globus winkelcentrum in en eten er lekker bij Mario's. Oekrainsche Borsch, hamburgers en Oekrainsche Pizza. Even lekker rusten. Om 16 uur willen we graagde Free Walking Tour doen en dus staan we keurig optijd op de afgesproken plaats. Met Marina lopen we regeringswijk. We beginnen bij het monument voor de revolutie van 2014. Dit omdat de president zich Russisch wilde orienteren en de bevolking juist niet. Dan verder langs de Nationale bank van Oekraine, het Presidentieel Paleis, Mariyinskyi paleis en park, het helicopterplatform van de oud president, het kleine stadion van Dynamo Kiev, museum of water, de vriendschapsark en toen terug naar het Independance Square. Ondergronds maakte Marina nog even een foto van de groep. Op het independance Square vragen we haar een lekker adres om eten. Ze loopt met ons mee en we reserveren voor 20 uur. Dan even terug naar onze B&B. We maken ons verslag af (voor zover mogelijk) en kletsen wat. Kwart voor 8 gaan we op weg. Eerst drinken kopen in de supermarkt. Er is nl in regio Tsjernobyl niets te krijgen. We eten bij Obaryskada. We bestellen de Oekrainsche specialiteit Varenika, een soort deegballetjes met vulling. Het was lekker, maar niet bijzonder. Als hoofdgerecht 2x een vleesschotel. Deze was aparter dan gisteren, maar niet noodzakelijkwijs lekkerder. Het toetje van Gijs en Willian (marshmallow met appeltaart) was lekker. De milkshake van Karin en Sjaan was ook lekker. De capucchino van Sjaak was lauw en het ijs van Ina was half gesmolten. Het concept was echter heel leuk! Na het eten nog een afzakkertje (met wodka) en dan lekker slapen

Welterusten!

• 12 November 2017 - 11:04

Cees Mol:

Hallo,

Zo te lezen, ziet het er daar ook allemaal schitterend uit.
    Geniet ervan!

Bese groet ui Steenbergen