Mooiste treinreis deel 1 ?? - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Mooiste treinreis deel 1 ?? - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Mooiste treinreis deel 1 ??

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

25 Juli 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

25 juli 2018:

We staan vandaag om half 7 op. We moeten eerst kaartjes kopen voor de trein. Het loket gaat rond half 8 open. Dus we willen er graag rond 7 uur zijn. We laden de tuk tuks in en gaan dan naar het station. Om 7 uur parkeren we daar de tuk tuks. De mannen die de tuk tuks voor ons naar Ella brengen, zijn er al. Senna en Chantal gaan naar loket 5, waar de kaartjes verkocht worden. Ze zijn de eerste. Sjaak regelt de tuk tuk overdracht. Roan gaat op ontbijtjacht en Wimar en Ina houden de tassen in de gaten. Om half 8 kopen we 6 kaartjes. Voor minder dan 5 Euro kunnen we met de trein van Kandy naar Nuwara Eliya. We lopen het perron op en vinden daar een winkeltje waar we eten en drinken scoren. Overal op het perron staan banken, dus gaan we daar ook maar zitten. Nu wachten tot de trein komt. Er komen steeds meer mensen met rugzakken het perron op. Het Nederlands hoor je nu overal. Iets over half 9 komt de trein binnen en stappen er wat mensen uit. Helaas moeten er veel mensen de trein in. Het is een geprop van jewelste. Uiteindelijk zijn we allemaal binnen, maar geen zitplaatsen. De temperatuur is gelukkig goed te doen in de trein, alle deuren en ramen staan open. De ventilatoren draaien op volle toeren. Het is werkelijk afgeladen vol, mensen zitten en staan in alle gangpaden. Met 3 mensen op 2 stoelen, mensen op leuningen, noem het maar op. Tussen al die mensen en rugzakken door komen dan ook nog de nodige verkopers met eten en drinken. Na een uurtje of 2 gaan de eerste mensen uit de trein en bemachtigen Senna en Chantal een zitplaats. Na een tijdje kan ook Wimar daar zitten. In het halletje is het gezellig met andere Nederlanders. Roan en Ina vervelen zich niet. Sjaak staat in het gat van de treindeur. Hij is vandaag van de foto’s. Na een uurtje of 3 bemachtigt ook Ina een stoel. Ondertussen wordt het buiten steeds groener, worden de bergen steeds hoger en zien we prachtige uitzichten. Ook zien we steeds meer theeplantages op de bergen. Het is inderdaad een prachtige treinreis. Tegen half één rijden we het station van Nuwara Eliya binnen. We lopen van het perron af en treffen daar een taxi chauffeur. Hij heeft een busje waar iedereen in kan. Bij het loket proberen we nog even om treinkaartjes voor overmorgen te reserveren, maar alles is fully booked, voor zover je kan reserveren. De taxichauffeur brengt ons naar onze homestay. Onderweg vraagt hij wat de bedoeling is voor de komende dagen. We besluiten hem ook voor de middag en morgen in te huren. Hij zet ons af bij de homestay en om 2 uur haalt hij ons weer op. We gaan naar een theeplantage en theefabriek. We rijden een stuk door de bergen en het wordt steeds mistiger. De theeplantage waar hij wil stoppen ligt compleet in de mist. Hij rijdt nu door naar een andere theeplantage. Na 20 minuten rijden, arriveren we bij een andere theeplantage. Deze heet Blue Fields Tea Garden. We krijgen er een rondleiding van een dame die heel erg haar best doet om goed Engels te praten. Ze verteld dat er 150 dames thee plukken op 200 hectare theeplantage. Zij werken elke dag van 8 tot 16 uur en plukken dan 20 kg theeblaadjes. De theeblaadjes worden in grote bakken gedroogd zodat ze 40% vocht verliezen. Dan komen ze terecht in een machine die ze kneust. Dan worden er via een trilplaat takjes e.d. eruit gehaald. Dan krijgen de blaadjes rust en worden ze zwart (gefermenteerd). Dit doen ze alleen bij zwarte thee, andere theesoorten worden niet gefermenteerd. Dan wordt voor de laatste keer gefilterd. Nog een laatste keer worden de blaadjes gedroogd en dan gaat de thee in grote kartonnen zakken. Ook krijgen we uitleg over verschillende sterktes van thee, welke je met suiker en melk mag drinken en welke niet. Na de rondleiding worden we uitgenodigd om een kopje thee te drinken. Dan doen we met een stukje cake erbij. Dan lopen we nog even de theeplantage op. Daar treffen we nog 2 thee pluksters die ons graag willen uitleggen hoe te plukken. Daar maken we dankbaar gebruik van. Mooie foto’s! We zoeken onze chauffeur weer op en beginnen dan aan een rondje watervallen. De één nog mooier dan de andere. Eerst brengt hij ons naar een uitzichtpunt, waar we 3 watervallen kunnen zien. Dan stopt hij bij de Ramboda waterval. Die kunnen we beklimmen. We kopen kaartjes en dan begint de klim naar boven. De trappen zijn glad, ongelijk en steil. Maar na een kwartiertje klimmen zijn we boven. Het zicht boven is geweldig. We maken foto’s en lopen dan weer naar beneden. Daar drinken we wat en dan weer verder naar een volgend uitzichtpunt. Ook daar is het weer mooi. Dan krijgen we honger en vragen we de chauffeur of hij een restaurant kan aanbevelen. Dat kan hij en hij brengt ons naar een restaurant (King Fern). Daar branden de openhaarden!! Ondertussen is het buiten 14 graden. We bestellen eten en het is heerlijk. Tegen achten brengt de chauffeur ons weer naar onze homestay. Daar lekker douchen, nog een spelletje en naar bed. Morgen weer vroeg op. We gaan wandelen in Horton Plains. We vertrekken om 6 uur, anders hebben we last van de mist die daar halverwege de ochtend komt opzetten

Welterusten!!