Dag 4: De Praagse Burcht - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Dag 4: De Praagse Burcht - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Dag 4: De Praagse Burcht

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

04 Januari 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

Dag 4: 4 januari

De wekker staat weer om 8.45. We kleden ons snel om en strompelen naar het ontbijt. Rond 9.30 zijn we helemaal klaar en lopen we het hotel uit richting de metro. Vandaag zit de halte op onze lijn, dat is ook wel eens fijn. We puzzelen even waar we naartoe moeten en lopen dan bergop naar de burcht. Er staat een lange rij voor de security die zo goed is dat wij geconcludeerd hebben dat wij onze bommen gewoon mee hadden kunnen nemen. We besluiten om de route van vandaag los te laten en gewoon op het terrein rond te lopen. In een zijstraatje zien we ineens het gouden straatje. Tegenover dat straatje is een café waar je ook tickets kan kopen. We hadden al van tevoren uitgezocht wat voor een ticket we wilden, dus dit ging erg soepel. Ineens was er wel studentenkorting, dus de prijs was een grote meevaller. Later zagen we dat we geluk hebben dat we hier een kaartje hebben gekocht, aangezien er bij de informatie punten een rij stond van hier tot Tokyo. Het gouden straatje is erg mooi en knus. Daarna lopen we verder en zien we de St. Jorisbasiliek. We nemen er een kijkje in en maken wat foto's. Op het pleintje staat nog een kerstmarktje. Aan de andere kant van het plein staat de St. Vituskathedraal. Deze is zo groot dat je er niet omheen kan. We lopen door naar het plein en wringen ons in allerlei standjes om een poging te doen tot de hele kerk op de foto te krijgen. We besluiten als eerst uit te vogelen waar de wisseling van de wacht plaats gaat vinden. Deze is om 12.00 extra mooi en het is inmiddels al 11.15. Het blijkt dat we daarvoor weer het terrein af moeten, dus dat doen we maar. Als we de plaats hebben gevonden wachten we even op een muurtje. Zodra het wat drukker begint te worden, gaan we klaarstaan. We staan helemaal vooraan met een menigte achter ons. Het grootste gedeelte vindt plaats op het plein achter de poort. Omdat de poort niet zo groot is en er ook nog militairen in het zicht staan, zien we niet super veel. Chantal ziet tijdens de wisseling een plekje bij het hek dat uitzicht heeft op het plein. Ze besluit hier naartoe te gaan en heeft nog wat mooie filmpjes kunnen maken. Het is vandaag de koudste dag tot nu toe voor ons gevoel, en na de wisseling van de wacht hebben we sterk de behoefte aan een warme chocomelk. Hier luisteren we dan maar naar, dus zoeken we een restaurantje. We lopen nog even rond op het plein voor de burcht en gaan dan weer in de rij staan voor de security. Aan deze kant was deze zo goed, dat je gewoon heel je wapenuitrusting mee had kunnen nemen. We lopen terug naar de St. Vituskathedraal om naar binnen te gaan. We hadden een hele lange rij verwacht, maar konden zo naar binnen. Binnen lopen we een rondje door de kerk en maken we natuurlijk veel foto's. Daarna gaan we naar de kerstmarkt. Hier kopen we een broodje worst. Deze eten we op het plein van de St. Vituskathedraal. Dat is pas een lunch met uitzicht! We bezoeken nog een museum over de burcht en daarna hebben we alles wel gezien. De kruittoren en het oude kasteel waren dicht, dus hier hebben we alleen een foto aan de buitenkant van genomen. We besluiten om terug te gaan naar het hotel om op te warmen. Als we weer beneden staan, blijkt dat we erg dichtbij de Karelsbrug zijn. Deze staat voor morgen op de planning, maar zo'n bekende brug kan je natuurlijk ook gewoon 2 keer doen. Onderweg naar de brug zien we de St. Nicolaaskerk. Ook deze staat op de route van morgen, maar we besluiten hem maar alvast mee te pakken. Je weet immers nooit wat er morgen gebeurd. Ook deze kerk is erg mooi, zowel van buiten als van binnen. Op de Karelsbrug is het lekker toeristisch druk. Als we er overheen zijn zoeken we de metro en gaan we terug naar het hotel. We beginnen alvast aan ons verslag, drinken wat, warmen lekker op en rusten uit. Ook checken we alvast in, want morgenavond moeten we helaas alweer naar huis. Als we een uurtje op de kamer zijn geweest, gaan we weer naar de metro. Bij het juiste station aangekomen, is het even zoeken waar we naartoe moeten. Heel even zijn we bang dat het restaurant er deze keer ook niet meer zit, maar dat is gelukkig niet het geval. Het is een grappig zaakje met allemaal quotes op de muren. We bestellen wat fingerfood en het is erg lekker. Tijdens het eten komen 3 kinderen die verkleed zijn binnen om te zingen. Als ze klaar zijn doen ze een rondje om geld te vragen. Wij vinden alleen dat zij ons geld moeten geven om nieuwe trommelvliezen te kopen. Als we klaar zijn met eten gaan we weer richting de Karelsbrug. Vanaf daar maken we foto's van de burcht in het donker. Deze zijn alleen niet heel goed gelukt, omdat het al te donker was. Gelukkig was het erg mooi en hebben we dat toch met eigen ogen gezien. Daarna gaan we weer terug naar het hotel. Bij de metrohalte kopen we nog wat te drinken voor in de avond. We zien dat ons kaartje net 5 minuten verlopen is. Aangezien we heel deze vakantie nog niet gecontroleerd zijn, besluiten we de gok te wagen. Natuurlijk ging dit allemaal goed en zijn we gewoon in het hotel aangekomen in plaats van het politiebureau :p. Het is ongeveer 20.15 als we in het hotel aankomen. Dus dat wordt weer een avondje kletsen, douchen en de planning voor morgen bespreken. 1 ding weten we zeker: op tijd slapen gaat niet lukken, weten we uit ervaring.

Slaap lekker❤️

• 04 Januari 2018 - 21:57

Karin:

Stelletje zwartrijders! Dat zouden wij nou nooit doen!
    Veel,plezier nog morgen en alvast een goede terugreis!

• 04 Januari 2018 - 22:53

Sylvia:

Gezellig om zo weer een beetje te kunnen volgen wat jullie allemaal zien en doen, nog veel.veel.plezier daar

• 04 Januari 2018 - 23:34

Connie:

Leuke vakantie hebben jullie meiden
    Nog veel plezier

• 05 Januari 2018 - 10:42

Willian:

Wat een leuke verhalen dames, volgens mij hebben jullie een geslaagde city-trip!!