Dag 10: Rondleiding in medina van Fez en kakkerlak - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu Dag 10: Rondleiding in medina van Fez en kakkerlak - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Sjaak, Ina, Senna en Roan Lindenberg - WaarBenJij.nu

Dag 10: Rondleiding in medina van Fez en kakkerlak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak, Ina, Senna en Roan

20 Juli 2014 | Marokko, Meknès

De dag begint al vroeg? Om half een begint Senna te gillen. Als Sjaak gaat kijken staat ze boven op bed en weigert te gaan slapen. Ze heeft een kakkerlak gezien. En idd, Sjaak dood met enkele ferme klappen een kakkerlak. Daarna allemaal weer slapen. We passen ons aan, het ritme van de Marokkaan is anders door de ramadan. Dus we slapen uit, douchen en ontbijten en gaan rond het middaguur op pad. Dan begint de Marokkaan ook een beetje wakker te worden en zijn winkeltje te openen. We kwamen vanmorgen onderweg naar het plein zowaar andere toeristen tegen. Die hadden we in deze hoek van Fez nog niet gezien. Op het plein zien we een bus die naar het station gaat. Daar willen wij ook naar toe om te informeren naar de vertrektijden van de bus naar Chefchouan, onze volgende stop. Voor iets meer dan twee euro (voor 5 personen) rijden we met de bus naar het station. Daar kopen we eerst een plattegrond van de medina met wandelroutes erop. Dat weten we waar we naar toe moeten lopen. Op het station worden we aangesproken door een gids. Hij wil ons wel rondleiden door de medina en ons ook wat zaken aan de rand van Fez laten zien. We gaan erop in. We beginnen bij het Koninklijk paleis. Daar ligt een mooi plein voor en we kunnen de poorten zien. Helaas verder niets. We rijden door de Mellah, de joodse wijk, de enige plekken waar ze balkonnetjes hebben. Qua bouwstijl schijnt het erg op Granada te lijken. Dat kunnen we dus later controleren. Dan naar een burcht om mooie foto's van Fez te kunnen maken. Daarna naar een potterbakkerscentrum, daar worden o.a. tajine's en allerlei zaken met mozaïek gemaakt. Degene die de rondleiding gaf was constant aan het bellen, dus geen fooi. Zelf de kids vonden het onbeleefd, dat zegt toch wat!! Dan terug naar de medina, op naar de oude ambachten. Als eerste kopen we bij de koperbewerkers, hier wordt stevig geklopt om het koper in model te krijgen. Dan komen we bij een straatje waar wol en kleding geverfd worden. Het is een straatje vol met kleding die te drogen hangt en tonnen vol verf. In de herbsfarmacie (kruidenapotheek), krijgen we uitleg over aragonolie, eucalyptus en musk. Dat verhaal handen we eerder al gehoord, dus hier waren we zo weg. Op naar een tapijtmakerij. Hier leggen ze uit dat iedere berberstam zijn eigen patronen heeft en dus altijd herkenbaar zijn. Helaas voor de eigenaar kopen we niet meer dan een plaid en geen tapijt. Ook lopen we langs de oudste universiteit van de wereld. Hij is ooit opgericht door vrouwen aan het eind van de 9e eeuw. Nu bestaat het complex uit een bibliotheek, de universiteit en natuurlijk een moskee. In Marrakech is de souk in de medina gericht op toeristen, hier in Fez zijn de souks gericht op Marokkanen. Dus straten vol kleding, leren slippers enz, maar voor. Marokkaan, niet voor de toerist. Natuurlijk zijn er ook straten waar wij graag onze souveniers kopen gevuld met leren tassen, portemonnees, verschillende soorten poeven, lampen, geweven sjaals enz. Dan wordt het tijd om naar de leerlooierij te gaan. Als je je neus volgt kom je er vanzelf. Het stinkt er enorm. Het leer worst eerst in baden met ammoniak en duivenpoep gegooid om het te bleken, daarna volgt het een heel proces om het te kleuren. In totaal is een huid 21 dagen onderweg. In een ton zitten 600 à 700 huiden. De mensen die er werken worden per huid betaald. Het schijnt goed te betalen, maar het is enorm zwaar werk. In de brandende zon, in de stank en het is lichamelijk ook erg zwaar.....zeker in de ramadan. We bekijken nog wat tassen en gaan weer. Sjaak wordt ondertussen niet lekker. We kopen wat te eten en drinken, maar het mag niet helpen. Gelukkig is de rondleiding ten einde en gaan we snel naar huis. Daar gaat Sjaak naar bed en slaapt de rest van de middag/avond. Om 20.30 uur gaat de rest naar het restaurantje van gisteren om te eten. We eten er weer lekker. Dan proberen we een taxi terug te vinden, maar dat lukt niet. Ze hebben hier Petit taxi's (3 peronen) en grand taxi's (5 a 6 personen). Een heleboel kleintjes, maar geen grote taxi te bekennen. Uiteindelijk mogen we toch met vieren in een kleine taxi, maar dan kost het natuurlijk wel extra. Terug op ons plein aangekomen halen we nog wat ontbijtspullen en frisdrank. Sjaak voelt zich nog steeds niet lekker en heeft koorts. Dus paracetamol erin en terug naar bed. Wij gaan ook tegen elven.

Welterusten

• 21 Juli 2014 - 22:15

Ans:

Die leerlooierijen moeten echt stinken, jeetje!
    Beterschap, Sjaak. Hopelijk knap je snel op.

Ans en Erik

• 22 Juli 2014 - 06:53

Karin:

Heel veel beterschap voor Sjaak! Hopelijk is hij snel weer beter!

• 22 Juli 2014 - 20:55

OPA:

Ik kan me de reactie van Senna helemaal voorstellen en zorg dat jullie buiten petten dragen ,anders liggen jullie straks allemaal met een zonnesteek op bed en neem zouttabletten Beterschap en groeten

OPA

• 22 Juli 2014 - 21:20

Sjaan:

Beterschap voor Sjaak.Hopelijk is hij snel weer beter of gaat het al weer goed.Gr Van ons van Opdorpjes we leven mee!!!!